čtvrtek 22. července 2010

Mandriva 2010 Spring

Včera jsem se konečně dostal k tomu, abych nainstaloval novou verzi Mandrivy (což na vysvětlenou pro ty, kteří ani netuší o čem je řeč, je linuxová distribuce). Předcházely tomu dva dny příprav, kde ta nečekaně snadnější fáze byla záloha dokumentů a mnoha různých souborů a archivů a spousty věcí, které už pomalu ani netuším, na co je vlastně mám. Ještě že je místa na disku relativně dost a nic mě nenutí vrhnout se na třídění a mazání. Daleko větším problémem bylo vypálit stažený obraz (zde pro 32bit. architekturu + kontrolní součet a zde pro 64bit. architekturu + kontrolní součet). Zřejmě jsem měl "štěstí" na dobré balení DVD+R Verbatim, protože korektně vypálit obraz se mi nepovedlo jak v K3B, tak ani v Braseru a stejný výsledek byl i v Neru - nesouhlasil kontrolní součet (získaný přes terminál příkazem "md5sum /dev/sr0" nebo "sr1" pro druhou mechaniku). Po šesti neúspěšných pokusech jsem zašel koupit jedno DVD-R médium a v K3B se konečně vypálil obraz správně.

Počítač poslušně nabootoval z vloženého dvd a po chvíli se ukázala úvodní obrazovka. Pár kliků a byl jsem u jediné složitější věci - práce s diskovými oddíly. Ta "složitější věc" znamená neuklepnout se, který disk chce člověk upravovat, a rozumně rozmístit diskové oddíly. Zde malé zastavení - nebojte se, jde to udělat hezky jednoduše automaticky. Já jen hledám optimální rozdělení, tak si s tím při každé nové instalaci trochu hraji. Instalace proběhla svižně, za pár minut se vysunulo dvd, následoval restart počítače a pak už hurá do nastavování nového systému.

Zadal jsem heslo, zkontroloval si účet u Mandrivy a dal jsem se do úpravy pracovního prostředí. Vyhodit z plochy všechny ikonky, dát svojí oblíbenou tapetu, přidat svoje oblíbené widgety a upravit vzhled nabídky spouštěče aplikací (pro woknaře tlačítko start...). Následovalo zadání repozitářů (mám na to takový šikovný scriptík) a aktualizace systému. Pak už zbývalo jen doinstalovat chybějící balíčky (povětšinou kodeky a různé pomocné programy jako je třeba gkrellm pro sledování systému), spustit a nastavit Kopete (icq), ze zálohy nahrát historii rozhovorů a umístit na oblíbené místo vlevo nahoře. Pod něj krásně padne okno s programem gkrellm, o kousek níž několik rámečků s fotkami lidí, co mi jsou velmi blízcí a nakonec yaWP, což je widget s předpovědí počasí. Posledním krokem bylo spustit Firefox, doinstalovat doplňky Adblock plus, Flagfox a MediaPlayerConnectivity a základní úprava vzhledu a funkčnosti systému byla hotova. Práce na pár desítek minut a s jedním jediným restartem. Kdyby to tak jednoduše šlo i v jiných OS...

Po tak krátké chvíli je brzo na nějaké hodnocení, ale zatím vše drží a funguje tak, jak jsem byl zvyklý. Teď přemýšlím, jestli jít do mírného rizika a zkusit KDE 4.5 RC2 (přímo od KDE.org), Rozhodnutí si nechám po víkendu, který budu opět trávit ve svém zaměstnání. Mé nadšení nezná mezí...

Žádné komentáře:

Okomentovat