neděle 10. července 2011

Mageia a Steam

Linux, respektive distribuce Mageia (a před ní dlouho Mandriva) s pracovním prostředím KDE, se mi zažral hluboko pod kůži. Vlastně mám už fyzickou nechuť pracovat na počítači s Windows. V práci, kde musím, trpím a nejčastější zvolání je "zlatý linux". Jediné, co musím woknům závidět, je nabídka her. Jasně, už dávno nepatřím do skupiny uživatelů, pro které platí počítač = hry, ale každý máme nějaký ten způsob relaxace či odreagování a nebudeme si nalhávat, sem tam to prostě chce něco nebo někoho virtuálně zmasakrovat. Her pro linux není málo, ale je jasně vidět, že primárně podporovaný operační systém je jiný.

Nejsem příznivcem her, které se krásně blýskají, vše se leskne a vrhá roztodivné stíny, ale vnitřní logika je "jdi z bodu A do bodu B, spusť skript XY a běda, jestli se pokusíš spínač obejít někudy jinudy". Nějak jsem se zasekl u her typu Deus Ex, Fallout 2, Albion, Morrowind.. Prostě u her, kde je silná myšlenka, skvělé zpracování a má to hlavu a patu. Výhodou všech takových her je relativně nízká náročnost na hardware (s porovnáním s aktuálními superkůl nesmysly). A protože jsou nativně určeny pro Windows, jsou dvě možnosti: buď je nehrát nebo se pokusit to spustit alternativním způsobem. Koho napadla možnost nainstalovat Windows, prosím, ať nečte dál a radši zavře prohlížeč. Děkuji.

Na mysli mám samozřejmě WINE. Netahám si ho do systému rád, ale beru to jako menší "zlo" (než alternativa znamenající partition s wokny). Sice jsem mu při posledním formátování disku vyhradil jistý prostor, ale začínám mít silný pocit, že zanedlouho ho zruším a připojím k /home. Volné místo se mi bude hodit, protože -

- protože Steam. Před nedávnem jsem někde zaslechl, že je vyvíjen klient i pro linux. To by otevřelo linuxu nové obzory - najednou by byla možnost vybírat z velmi zajímavých titulů. Zanedlouho ale byla zpráva dementována (nebo tak nějak) a tím pádem jsem se přestal o toto téma zajímat. Pár dní zpátky jsem si na stalker.scorpions.cz přečetl zprávu o akci na Steamu - dvě a půl eura za jeden díl série Stalker. Takové nabídce nešlo odolat.

Příprava byla jednoduchá. Stačilo stáhnout (třeba z oficiálních stránek) klienta a toho nainstalovat (samozřejmě pomocí WINE), založit si účet (pokud ho ještě nemáte), mít platební kartu a nákup byla otázka chvilky. A protože Stín Černobylu (Shadow of Chernobyl) je mým nejoblíbenějším dílem ze série (což ale neznamená, že není zmršené tak, až by z toho člověk Olega mlátil po hlavě), zkusil jsem ho stáhnout a spustit. Vše krásně fungovalo, včetně Datastorova DMP. Volání Pripjatě (Call of Pripyat) se momentálně kapánek vzpouzí, ale s trochou štěstí přestane. Na Jasnou oblohu (Clear Sky) ještě nemám odvahu - reference jsou prabídné.

V této době probíhá na Steamu něco s výmluvným názvem "Summer Camp Sale". Když jsem se tak zvědavě díval na nabídku, zaujal mě Valve Complete 2011 Pack, což je balík her (nečekaně) od Valve, obsahujících 24 víceméně parádních kousků (namátkou komplet Half-Life, Half-Life2, Counter-Strike. Left4Dead 1+2..). To vše za velmi přijatelnou cenu (utratit sám za sebe 44.96€ za dárek ke svátku je snesitelné). Rozhodoval jsem se dva dny. Přitom jsem se mrkl na stránky winehq s databází aplikací a zkontroloval si, jak si vedou zmíněné tituly. Ty, které mě zajímaly, měly hodnocení mezi "Gold" a "Platinum". Nebylo co řešit a co si budeme říkat, není nic lepšího, než když člověk sám sobě udělá dobře. Koupě proběhla bleskově, což se ale nedá říct o rychlosti stahování. Už u Stalkera jsem byl kapánek podrážděný šnečí rychlostí stahování. Oproti tomu, co následovalo při stahování her z Complete Packu, to byla přímo nadzvuková rychlost. Když mi klient zahlásil, že stahování bude ukončeno na 320 dní, jaksi nežertoval. Zřejmě jsou servery tak vytížené, že se na víc nezmůžou, ale na druhou stranu - za ty prachy si i chvíli počkám.

Tak si pár hodin čekám než se stáhne Half-Life Deathmatch: Source a když s nadšením hru spustím, dostanu těžce za uši. Myš neskutečně lagguje a tak na nějaké smysluplné hraní lze rychle zapomenout. Zkouším ještě Counter-Strike: Condition Zero, ale výsledek je stejný. Opět projíždím stránky WINE a objevuji, že tento problém se vyskytoval mezi verzemi WINE 1.3.14 až 1.3.16 a že prý byl určitě opraven ve verzi 1.3.19. Což je možné, ale ve verzi 1.3.20 (který má v repozitářích Mageia) se to asi vrátilo. Tak jsem si mohl vybrat: počkat, až do repozitáře přijde nová verze, nebo si stáhnout archiv s nejnovější verzí (1.3.24) a poprat se s tím. Zkusit se má (skoro) všechno, tak jsem stáhl archiv, rozbalil, přečetl nejdůležitější soubor s názvem readme a řídil jsem se jím. (Malá odbočka - když jsem se na něj podíval teď znova, tak musím uznat, že jsem ho nijak podrobně nečetl. Spíš jsem ho proletěl a vzal si z něj to nejpodstatnější. To, že mi nějaké drobnosti unikly... Stane se i v lepších rodinách. Jinak řečeno, namísto jednoduššího postupu - ./tools/wineinstall - jsem jel ten trošku složitější. Výsledek je skoro ten samý. Naštěstí.) První jsem se mrkl na doporučené balíčky. Jak už jsem zvyklý z Mandrivy, když tam není návod k distribuci, kterou používám, používám návod/seznam určený pro Fedoru, který bývá většinou uveden. Několik -devel balíčků jsem v systému ještě neměl (ve slabé chvíli jsem byl ochoten natvrdo stáhnout všechny -devel balíčky nacházející se v repozitářích, ale asi 2500 balíčků bylo hodně i na mě), tak jsem je nainstaloval. Pak jsem pokračoval klasicky: ./configure, make, make install. To zabralo nějaký čas. Vše se (naštěstí) povedlo (jsem asi šikovný)a po spuštění winecfg jsem si ověřil, že se akce zdárně povedla. Zkusím spustit znovu Half-Life Deathmatch: Source a vida, s myší nejsou žádné potíže! Paráda. Takže Valve Complete 2011 Pack se k WINE 1.3.20 nehodí, k 1.3.24 už ano. Druhý den experimentů se mi stalo, že z ničeho nic vypadl zvuk. Stalo se to u CS: Condition Zero a pak i u Left 4 Dead. Zkusil jsem v ovládacím centru Mageii v sekci Nastavit zvuk zakázat PulseAudio a zatím se zdá, že to pomohlo.

Rozhodnutí jestli jít do Steamu, si musí každý rozhodnout sám. Tuto službu používám teprve pár dní a zatím jsem spokojený. Pro úplného začátečníka to zřejmě není - hodí se mít aspoň nějaké zkušenosti a člověk se nesmí štítit pátrati s pomocí google na věci, které nezná nebo jim nerozumí. Samozřejmě bych byl radši, kdyby hry, které jsem si koupil, fungovaly nativně pod linuxem, ale nefungují. No nic. Konec psaní, mám něco rozjednané s houfem zombíků...

Žádné komentáře:

Okomentovat