pátek 19. listopadu 2010

Le Far Breton

Nejsem příznivcem francouzské kuchyně (v překladu to znamená, že se mi jí nechce vařit) a tak, když jsem dostal tip na tento koláč, tvářil jsem se dost skepticky. Když jsem uviděl ingredience, skepse přešla v úsměšek. A když jsem si nastudoval postup, rozesmálo mě to.

Pak jsem ho ale jednou měl možnost ochutnat. Neříkám, že bych byl z něj na větvi nebo snad něco takového, ale nebyl špatný. Příští den jsem se rozhodl, že si ho zkusím udělat sám. První krok byl, že jsem si chtěl zjistit maximum informací. Tento koláč mi byl představen pod názvem "Faar", tak jsem chvíli tápal, než jsem našel správnou cestu.

Le Far Breton, prý tradiční bretaňský recept, se vyznačuje naprostou jednoduchostí a hlavně velkou rozmanitostí postupů. Základní suroviny, které používám já, jsou tyto:

250 g hladké mouky
200 g cukru
vanilkový cukr
6 vajec
1 litr mléka
kousek másla
rum (1 sklenička)/čaj
30 sušených švestek (asi 300 g)

Teď si můžete najít na internetu spoustu různých postupů - od jednoduchých typu "všechno do jedné mísy a míchat jak divý" až po postupy rozpočítané na vteřinu přesně. Věřte nebo ne, znám "šílence", který to opravdu poctivě dělá. Míchat to přesně tři minuty, pět minut odpočinout, osm minut vyšlehávat... Proti gustu žádný dišputát, já to dělám v rámci možností jednoduše.

První krok je nejsložitější (bráno individuálně, mně žádný problém nedělá) - musejí se dát namočit sušené švestky. Pro někoho může být dost problém odolat lít rum na švestky a ne do sebe... Pokud nejste příznivcem rumového aroma, stejně dobře poslouží kvalitní horký černý čaj. Tak, a to nejtěžší právě máte za sebou. Pak už jen stačí vzít vhodnou mísu (dostatečně velkou) a prosít do ní mouku, přidat k ní polovinu cukru, vanilkový cukr a špetku soli. V hrnci dejte ohřát mléko s máslem (stačí jemně, tak, aby se máslo rozpustilo). Jste li opravdu velcí gurmáni, nesypte do mouky nějaký vanilkový cukr, ale dejte do mléka povařit pravou vanilku. Zbývá rozšlehat vajíčka se zbylou polovinou cukru. Když to všechno máte připravené, nezbývá nic jiného, než to všechno postupně dát k sobě. První se k sypké směsi přilévá mléko za stálého šlehání (ručního nebo elektrického, záleží na vaší kondičce). Když se hmota pěkně prošlehá, přiléváme rozšlehaná vajíčka. Až se všechno hezky propojí, nalijte těsto do pekáče vystlaného pečícím papírem. Hezky pravidelně rozmístíme nasáklé švestky. Pekáček opatrně přeneste do vyhřáté trouby (když píšu opatrně, tak myslím opravdu opatrně, protože těsto je velice řídké a není žádný problém vylít ho na sebe). Prvních dvacet minut pečeme na téměř plný výkon, pak teplotu postupně snižujeme a dopékáme při nízké teplotě. Pečení je tak trošku alchymie - musí se opatrně tak, aby se nepřipeklo a zároveň tak, aby se těsto propeklo. Řiďte se barvou - když to začně zlátnout, snížit teplotu, když to začne hnědnout, snižte teplotu ještě víc a průběžně kontrolujte pomocí špejle. Peče se zhruba necelou hodinku.

Když je koláč hotový, můžete si ho hned za tepla ukrojit. Nebo ho můžete nechat vychladnou a posypat moučkovým cukrem. Třeba vám zachutná, nebo taky ne. Každopádně tento jednoduchý recept stojí za to vyzkoušet. Už kvůli těm švestkám...

Žádné komentáře:

Okomentovat